دسترسی،بیان و تنظیم هیجان و نقش آن در روابط زوجین (قسمت دوم)

دسترسی،بیان و تنظیم هیجان و نقش آن در روابط زوجین (قسمت دوم)

سلامی نو در شروع سالی نو به شما همراهان عزیز

برای مشاهده ی قسمت اول این مقاله به این صفحه بروید.

هریک از زوجین وقتی توسط دیگری دیده وتایید می شود، احساس قدرت و حیات می کند؛اما بر عکس هنگامی که دیده نمی شود یا تحقیر می گردد،احساس فرسودگی و ضعف می کند.

وقتی که در یک ارتباط همه چیز روبراه است،افراداحساس آرامش دارند؛اما زمانی که روابط آسیب دیده اند،آنها احساس بد و ناامید کننده ای دارند و در نتیجه سیگنالهایی با این پیام که زخم ایجاد شده در رابطه نیاز به ترمیم دارد،به افراد مخابره می شود.هیجان ها همسران را به یکدیگر پیوند می زندو در عین حال،همان چیزی است که ارتباط آنان را می گسلد.

هیجان بر آنچه افرادبه آن توجه می کنند و نحوه ی تفسیر آنها از آنچه می بینند،تاثیر میگذارد.
هیجان یک تاثیر مستقیم روی کل ذهن دارد.لیمبیک مغز یک ارتباط عصبی با تمام قسمت های نئوکورتکس دارد و بیش از هر قسمت دیگری دارای ارتباط های بینابینی با دیگر بخش های مغز است.مسیرهای ارتباطی از مغز هیجانی به مغز منطقی(پیش پیشانی کورتکس)خیلی بیشتر است تا عکس آن.به همین دلیل یافته ها اثر گذاری هیجان بر آگاهی را تایید می کنند.

آمیگدال در مرکز مغز هیجانی -که مانند یک محافظ عمل میکند-همواره گوش به زنگ است و هر تجربه ای را که از منظر علایم خطرآن،می ‌پاید.
آمیگدال چهره ها را برای نشانه های خشم یا ترس پایش می کندواساسا هر موقعیتی را چنین ارزیابی می کند که «آیا برای بدن من بد است؟ممکن است به من آسیب برساند؟»چنانچه اطلاعات تهدید کننده قلمداد شوند،آمیگدال سیگنال های آشفتگی را به کل مغز مخابره می کندوبه ترتیب آبشار کوچکی از پاسخهای فیزیولوژیک و عصب شیمیایی،در مغز و کل بدن سرازیر می شود.عضلات سفت می شود،تنفس و ضربان قلب تندتر می شود و انگیختگی ومیل افزایش می یابد و هورمون های جنگ و گریز یعنی آدرنالین و نورآدرنالین در بدن جاری می شود.

شبکه ی وسیع ارتباطات عصبی آمیگدال باعث انگیختگی قسمت های متعددی از مغز از جمله مراکز تصمیم گیری و تفکر منطقی،می شود.بنابر این در تعارضات زناشویی ،زوجین قبل از آنکه حس آگاهانه ای به رویداد پیش رو داشته باشند،یا بتوانند پاسخ های هیجانی خود را تنظیم کنند،به سرعت با حس خشم منفجر می گردند با از ترس برجای خود میخکوب می شوند.

راههای ارتباطی با من:

اینستاگرام : tahereh.tavakkoli@

جی میل : tavakoli.tahere@gmail.com

موبایل : 09229284973

برای مشاهده ی مطالب دیگر خانم طاهره توکلی به این صفحه بروید.

برای مشاهده دیگر مقالات به این صفحه بروید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

راوند پوشان | شرکت تعاونی و بنیاد خیریه

::راه های ارتباطی با زهرا راوند::

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
بایگانی