رشد جمعیت ، توسعه ی فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، اقتصادی و غیره منجر به ایجاد روز افزون سوابق اداری می گردد و در هر سازمان، نتایج اندیشه ها، فعالیت ها و اقدامات انجام شده به صورت اسناد نگهداری می شوند، این اسناد،حاوی اطلاعات و تجربیات گران بهایی است که، یکی از ابزارهای مهم مدیریت در تهیه برنامه ها و تصمیم گیری های اداری محسوب می شوند.
این اسناد یا همان مکاتبات اداری باید مدیریت شوند و " مدیریت اسناد " با اعمال روش های و موازین علمی باعث می شود تا تنظیم اسناد در وضعی قرار گیرند که : اولا، دست رسی سریع به آن ها امکان پذیر باشد و ثانیا، در نگهداری اسناد با ارزش نهایت کوشش به عمل آید که این امر باعث تقلیل هزینه و سهولت مراجعه کاربران به اسناد می شود.
مدیریت اسناد، امروزه به عنوان یک علم در دنیای پیشرفته مورد توجه بسیار قرارگرفته است. بازیابی اطلاعات پرونده ها جهت انجام وظایف و پاسخگوئی به مراجعات، اهمیت بسزایی دارد که در صورت رعایت نکردن اصول اساسی، به ایجاد اختلال در نظام اداری دستگاه خواهد انجامید. از طرفی انجام وظایف قانونی و اجرای مسئولیت های آن در قبال آرشیو ، ضرورت ایجاد تشکیلات منسجم مدیریت اسناد را در هرسازمان اجتناب ناپذیر می سازد.
دیگر نکات در امر بایگانی به شرح زیر میباشد :
- بایگانی چیست ؟
- اصول و بایگانی اسناد و پرونده های پزشکی
- اصول بایگانی اسناد فنی
- اصول بایگانی اسناد حسابداری و مالی
- اصول بایگانی پرونده های پرسنلی
- اصول بایگانی راکد
- اصول و روش های بایگانی اسناد و مدارک چیست ؟
- اهمیت بایگانی موثر در جلوگیری از نابودی اطلاعات
- الزام قانونی اهمیت بایگانی موثر
- افزایش امنیت در بایگانی موثر
- محل مناسب برای بایگانی
- موارد لازم برای بایگانی مناسب
- چگونگی محافظت و محافظ پرونده های بایگانی
- اداره امور بایگانی در هر سازمان
- الزام قانونی اهمیت بایگانی موثر
برای مشاهده ی دیگر مقالات و آموزش های بایگانی به این صفحه بروید.
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.